日本最大のインテリアマテリアル、ウインドトリートメントアイテムの見本市「JAPANTEX 2010」に出展する日本のウインドウ・トリートメントメーカーTOSO社の展示ブース。 TOSOの商品は、窓辺から暮らしを豊かにするウインドウ・プロダクトである。そこで窓辺に介在する「壁」にフォーカスを当て、積極的に変化をしながらも伝統的な情緒や日本的な儚さを感じ得る「壁」・・止揚の壁ともいうべき着想を得た。外周を覆っている「止揚の壁」は、正面からテーパー状にそびえ立ち内部の商品を緩やかに見せながら、先進性の象徴としてエッジの効いたフォルムとした。内部展示に対しては、商品の持つ魅力を最大限に引き出す為、コーナー全体をブラックアウトさせ、商品の素材感、色感、透感を感じられる設えとしている。
商品の魅力と「止揚の壁」が呼応する事で、商品へのフォーカスのみならず、メーカーとしてのスタンスや品格にも意識が働き、その結果「メーカープレゼンス」が得られるのではないかと考えた。
2010年11月17~19 東京ビッグサイトにて開催。

‘Sublation’is a concept proposed by the German philosopher Georg Wilhelm Friedrich Hegel in his dialectic, whereby the appearance of the new and the denial of the old does not lead to the complete abandonment of the latter, rather that some elements possessed by the old are actively maintained at a new and high level.For this year’s Toso booth design, we pruned some parts from the ‘Static’ booth we experimented with at Japantex last year, positioning it in the form of ‘sublation’, modeling it on Toso’s constantly evolving product line, and complying all of Toso’s ‘product mind’ into the design.

Toho’s product line is comprised of window products which enrich our lifestyles. Placing your focus on the wall which stands next to the window, you will see that while the wall has changed considerably through time, you can feel the tradition and its special Japanese air of transience, so it could be called the ‘Sublation Wall’.

The ‘Sublation Wall’ screening the periphery of the booth has an edgy form representing evolution and the spirit of innovation. It rises up from the front in a tapered fashion, allowing the contents of the booth to be exhibited in a gentle manner. The walls on either side are in an asymmetrical form which evokes the feeling of change not present in the ‘preestablished harmony’. In order to showcase the products to the greatest extent, the whole corner of the interior is blacked out, an arrangement which allows one to fully appreciate the textures, colors and feeling of pure transparency of the products.

We felt that by using the‘Sublation Wall’and bringing out the appeal of the products to the greatest possible extent, the focus could be placed not just on the products themselves but on creating consciousness of the stance and the dignified air of the maker, thus helping to boost maker presence and the image of the company’s all-round strength in the area of window surroundings.

※2011 DDA デザイン賞:入選
※年鑑日本の空間デザイン2012 掲載
※LIVE POWER 2011 掲載作品(Sendpoint Books / China)

カテゴリー _ 展示会設計・イベントブース・トレードショー
ロケーション _ 東京都・江東区
クライアント _ トーソー株式会社
プロモート _ 株式会社スリーライト
アートディレクション _ Designcafe-Inc.
ブースデザイン _ Designcafe-Inc.+Katayama DESIGN STUDIO
プロダクション _ 株式会社スリーライト
プロダクトディレクション _ 株式会社スリーライト
撮影:宮下明義